german galleries / index cities / index galleries / index artists / index Munich

Kunstverein München

Galeriestraße 4
80539 München
Tel. 089 - 22 11 52, Fax 089 - 22 93 52
Di - So 11 - 19 Uhr, Do 11 - 21 Uhr
info@kunstverein-muenchen.de
http://www.kunstverein-muenchen.de
aktuelle Ausstellung / current exhibition
vorausgegangene Ausstellung / previous exhibition

 

07.10. - 26.11. 2006

The Secret Public

The Last Days of the British Underground 1978-1988

Charles Atlas, Bodymap, Leigh Bowery, Victor Burgin, Marc Camille
Chaimowicz, Michael Clark, Duvet Brothers, Peter Doig, Gorilla
Tapes, Brian Eno, Cerith Wyn Evans, Gilbert and George, Richard
Hamilton, Derek Jarman, Isaac Julien, Tina Keane, Sandra Lahire,
Linder, Stuart Marshall & Neil Bartlett, John Maybury, Neo-
Naturists, Julian Opie, Jon Savage, Peter Saville, Mark E. Smith,
Wolfgang Tillmans, Trojan, Stephen Willats und andere.

 

Die Ausstellung THE SECRET PUBLIC. THE LAST DAYS OF THE BRITISH UNDERGROUND 1978-1988 ist international der erste Versuch einer kritischen Neubewertung der britischen Post-Punk Ära.

Spielerisch und intensiv urban, zum Teil aggressiv nihilistisch
und von transgressiven Körperpolitiken durchdrungen, erblühte
zwischen 1978 und 1988 eine dunkle Blume der Kreativität in
Großbritannien, die sowohl als Artikulation subkultureller
Lebensstile wie auch als Konsequenz künstlerischer Entwicklungen
verstanden werden muss. Es formierte sich eine vielschichtige
Subkultur, die ihre eigenen Netzwerke, Handlungsräume, Ökonomien
und >Superstars" hervorbrachte. Als spezifischer Produktions-
zusammenhang lässt sich diese treffend mit dem Titel des 1978 in
Manchester erschienen Fanzines THE SECRET PUBLIC beschreiben.

Die Ausstellung THE SECRET PUBLIC päsentiert künstlerische
Positionen, die sich intensiv mit der Politik des Körpers und der
Sexualität beschäftigten. Ihr besonderes Augenmerk legt die
Ausstellung auf kollaborative Produktionszusammenhänge, die an den
Schnittstellen zwischen Kunst, Mode, Tanz, Performance, Video und
Musik operieren. THE SECRET PUBLIC bietet so einen Überblick über
die vielleicht letzte Epoche britischer Kulturproduktion, bevor
die Logik des Marktes auch die abweichendsten Manifestationen des
Subkulturellen in Form von kommodifizierten Lebensstilen
absorbiert hat.

Ausstellungskonzept THE SECRET PUBLIC: Kunstverein München; co-
kuratiert von Michael Bracewell (Autor & Kritiker, Manchester);
Kurator für Film & Video: Ian White (Adjunct Film Curator,
Whitechapel Art Gallery, London).

ERÖFFNUNG: 6 Oktober 2006 19.00 Uhr

 

BEGLEITPROGRAMM:

Samstag
07. Okt, 19 Uhr: LINDER & PETER SAVILLE
im Gespräch mit MICHAEL BRACEWELL

Tuesday Talks:

17. Okt, 20 Uhr: Blumenbar Book Release Party

24. Okt, 19 Uhr: Florian Wüst (Berlin) präsentiert:
Wer sagt denn, dass Beton nicht brennt,
hast Du's probiert? West-Berlin 80er Jahre

31. Okt, 19 Uhr: Filmscreening:
Bred and Born, M.P. Leece & J. Davis, 1983
Handsworth Songs, J. Akomfrah &
Black Audio Film Collective, 1986

07. Nov, 19 Uhr: Filmscreening:
Plutonium Blonde, Sandra Lahire, 1986
Carry Greenham Home, Beeba Kidron, 1983

14. Nov, 19 Uhr: Filmscreening:
Bright Eyes, Stuart Marshall, 1984

21. Nov, 19 Uhr: Filmscreening:
Hail the New Puritan, Charles Atlas, 1985

THE SECRET PUBLIC wird unterstützt durch:
ALLUDE; British Council, Berlin; Kulturstiftung des Bundes; The
Henry Moore Foundation

KUNSTVEREIN MÜNCHEN wird unterstützt durch:
Kulturreferat der Landeshauptstadt München

 

English version

THE SECRET PUBLIC
THE LAST DAYS OF THE BRITISH UNDERGROUND 1978-1988

 

Charles Atlas, Bodymap, Leigh Bowery, Victor Burgin, Marc Camille
Chaimowicz, Michael Clark, Duvet Brothers, Peter Doig, Gorilla
Tapes, Brian Eno, Cerith Wyn Evans, Gilbert and George, Richard
Hamilton, Derek Jarman, Isaac Julien, Tina Keane, Sandra Lahire,
Linder, Stuart Marshall & Neil Bartlett, John Maybury, Neo-
Naturists, Julian Opie, Jon Savage, Peter Saville, Mark E. Smith,
Wolfgang Tillmans, Trojan, Stephen Willats and others

 

OPENING: 6 October 2006 7pm
DURATION: 7 October - 26 November 2006

 

The exhibition THE SECRET PUBLIC. THE LAST DAYS OF THE BRITISH
UNDERGROUND 19781988 is internationally the first attempt to
critically re-evaluate Britain,s recent past, while also
presenting the lasting impact that artists and cultural producers
of this time have on the cultural and political fabric of Britain
today.

Disquieting, playful and intensely urban, at times aggressively
nihilistic or steeped in confrontational sexuality, a dark
flowering of creativity occurred in the UK between 1978 and 1988
which was as much an extension of subcultural lifestyle as it was
a consequence of art making in the traditional sense. Occurring at
a time of lowering political, economic and social change, this was
a flourishing of creativity that seemed to take shape in a covert
form outside the institutional canon of the time - creating its
own underground network of activities, events, economies and
celebrities. As a generational grouping of artists and
personalities, it is well described by the title of a fanzine
published in Manchester in 1978: THE SECRET PUBLIC.

As an exhibition, THE SECRET PUBLIC examines an art and creativity
which was deeply concerned with gender, sexuality and the
performative self - the body as a performance and spectacle. In
this it also engaged with fashion, dance, performance, film, video
and music. As such it surveys perhaps the last period in
British culture before the rise of the consumer environment and
the flattening of sub-cultural manifestations and creative
industries into a single, pasteurised range of commodified styles.

 

THE SECRET PUBLIC was conceived by Kunstverein München and is co-
curated by British author and critic Michael Bracewell. Curator
for Film/Video is Ian White (Adjunct Film Curator, Whitechapel Art
Gallery, London).

 

 

TALKS PROGRAMME:

Saturday
07. Oct, 7pm: LINDER & PETER SAVILLE
in conversation with MICHAEL BRACEWELL

Tuesday Talks:

17. Oct, 8pm: Blumenbar Book Release Party

24. Oct, 7pm: Florian Wüst presents:
Who is saying that concrete does not burn,
have you tried it? West-Berlin 1980s.

31. Oct, 7pm: Filmscreening:
Bred and Born, M.P. Leece & J. Davis, 1983
Handsworth Songs, J. Akomfrah &
Black Audio Film Collective, 1986

07. Nov, 7pm: Filmscreening:
Plutonium Blonde, Sandra Lahire, 1986
Carry Greenham Home, Beeba Kidron, 1983

14. Nov, 7pm: Filmscreening:
Bright Eyes, Stuart Marshall, 1984

21. Nov, 7pm: Filmscreening:
Hail the New Puritan, Charles Atlas, 1985

 

 

Im Rahmen der Ausstellung THE SECRET PUBLIC. THE LAST DAYS OF THE BRITISH UNDERGROUND 1978-1988 lädt der Kunstverein München zur Blumenbar Buchpräsentation ein:

Heute Abend, 17. Oktober 20 Uhr:

Tony Parsons: Als wir unsterblich waren
Roman, Blumenbar, 2006

Lesung mit dem Übersetzer Christian Seidl
Danach Clubabend mit DJ Upstart (Disco B / Optimal)

Eintritt: 5,-/3,-

Weitere TUESDAY TALK im Rahmen der Ausstellung THE SECRET PUBLIC:

24. Okt, 19 Uhr: Florian Wüst präsentiert die Filmreihe:
Wer sagt denn, dass Beton nicht brennt, hast Du's
probiert? West-Berlin 80er Jahre.

31. Okt, 19 Uhr: Ian White präsentiert Filmscreening:
Bred and Born, M.P. Leece & J. Davis, 1983
Handsworth Songs, J. Akomfrah & Black Audio Film
Collective, 1986

07. Nov, 19 Uhr: Filmscreening:
Plutonium Blonde, Sandra Lahire, 1986
Carry Greenham Home, Beeba Kidron, 1983

14. Nov, 19 Uhr: Filmscreening:
Bright Eyes, Stuart Marshall, 1984

21. Nov, 19 Uhr: Filmscreening:
Hail the New Puritan, Charles Atlas, 1985/86

 

THE SECRET PUBLIC wird unterstützt durch:
ALLUDE; British Council, Berlin; Kulturstiftung des Bundes,
The Henry Moore Foundation

KUNSTVEREIN MÜNCHEN wird unterstützt durch:
Kulturreferat der Landeshauptstadt München

 

 

DIE KUNST UND DAS REALE
Öffentliches Seminar & Hauptseminar der Komparatistik/LMU

 

Marcus Coelen (Literaturwissenschaftler LMU)
Felix Ensslin (Kurator, ZKM Karlsruhe)

Das Seminar geht von Jacques Lacans Begriffen des >Realen< und des
>Weiblichen Genießens< aus. Es wird sich der doppelten Aufgabe
widmen, einerseits diese Begriffe in die (philosophische)
Begriffs- und Ideengeschichte einzuordnen und sie andererseits
produktiv für die Kunst zu öffnen. Das Seminar wird: 1.)
Grundbegriffe der psychoanalytischen (Post-)Freudianischen und
Lacanschen Theorie behandelt; 2.) sich mit einigen Elementen der
Geistesgeschichte auseinandersetzen, in denen der philosophische
Begriff mit einem >Realen" kollidiert (Glaube, Wiederholung,
Fetisch, in u. a. Luther, Kierkegaard, Marx); 3.), unter
Hinzuziehung zeitgenössischer Theoretiker, der Frage nachgehen,
welche Bedeutung das >Reale" für heutige künstlerische Produktion
hat.

Zur Vorbereitung wird Jacques Lacan, Das Seminar XX: Encore,
Berlin, 1991 (Kopiervorlage in der Romanistischen Bibliothek LMU,
Ludwigstr. 25) empfohlen

 

Termine: I. Freitag, 27.10. 16-20h
II. Freitag, 17.11. 16-20h und Samstag, 18.11. 10-16h
III. Freitag, 15.12. 16-20h und Samstag, 16.12. 10-16h

 

ART AND THE REAL
Public Seminar & Seminar Comparative Literature/LMU

 

Marcus Coelen (literary studies, LMU)
Felix Ensslin (curator, ZKM Karlsruhe)

The seminar takes it's starting point from Jacques Lacan's notions
of >the real< and >female jouissance<. It will take up the double
task of contextualising these notions within the (philosophical)
history of ideas while at the same time making them productive for
our understanding of contemporary art.

 

Dates: I. Friday, 27.10. 4-8pm
II. Friday, 17.11. 4-8pm and Saturday, 18.11. 10am-4pm
III. Friday, 15.12. 4-8pm and Saturday, 16.12. 10am-4pm

 

 

SCROLL DOWN FOR ENGLISH VERSION
______________________________________________________________________

Im Rahmen der Ausstellung THE SECRET PUBLIC. THE LAST DAYS OF THE
BRITISH UNDERGROUND 1978-1988 lädt der Kunstverein München heute
Abend, Dienstag, den 07. November 06 um 19 Uhr zum FILMSCREENING ein:

 

IAN WHITE (London) präsentiert:

PLUTONIUM BLONDE, Sandra Lahire, 1986, 15min
+
CARRY GREENHAM HOME, Beeba Kidron, 1983, 66min

+ spezial feature:
HANDSWORTH SONGS, J Akomfrah & Black Audio Film Collective, 1986, 58mi

 

PLUTONIUM BLONDE, Sandra Lahire, 1986, Video, 15mins
In ihrem beeindruckenden Film PLUTONIUM BLONDE erkundet Sandra Lahire
das Kernkraftwerk als ein Gewebe von Metaphern. Indem sie die
authorisierende Perspektive gängiger dokumentarischer Ansätze
zurückweist, setzt sie eine intesive Montage unterschiedlichster
Bildebenen in Gang, die zwischen Bekenntnis, Selbst-Erkundung, Wut und
politischem Kommentar oszillieren. Überraschend expressiv
kartographiert PLUTONIUM BLONDE einen feministischen Diskurs der
späten 80er Jahre und verfolgt eine ästhetische Strategie, die
ultimativ in der Erfahrung des Körpers wurzelt.

CARRY GREENHAM HOME, Beeba Kidron, 1983, 16mm, 66mins
Der Film dokumentiert die Ereignisse im Women,s Peace Camp in Greenham
Commen zwischen Dezember 1982 und Sommer 1983. Am 12. Dezember
versammelten sich hier mehr als 30.000 Frauen in einem Camp vor der US
Army Airbase, um gegen die Atomwaffenpolitik der NATO zu protestieren.
Während der folgenden Monate führte Kidron mit ihrer Filmcrew
zahlreiche Interviews mit den Frauen, dokumentierte ihr Zusammenleben
und die Formen des Protests und zivilen Ungehorsams, die sie in
Anschlag brachten. Beeban Kidron: >For most women Greenham was a place
of principle, growth and song. Often joyful, sometimes terrifying, and
almost always cold. As it got harder, with constant evictions and
mounting violence from a frustrated and humiliated police force, the
women got more determined. It was a community with a shared purpose -
to live in peace. All our roads, however hotly debated, led to that
place.< (The Guardian, 5th May 2006)

HANDSWORTH SONGS, J Akomfrah & Black Audio Film Collective, 1986, 58mi
>Handsworth Songs< vom Londoner Black Audio Film Collective untersucht
Elemente der schwarzafrikanischen Erfahrung im Britannien der 80er
Jahre aus der Perspektive der tragischen Ereignisse von 1985: die
Unruhen in Handsworth, der Tod und das Begräbnis von Cynthia Jarrett
und die Abwärtsspirale der Rassenbeziehungen, die sich durch die
ökonomische Krise der 80er zuspitzte. In >Handsworth Songs< zeigt sich
eine fruchtbare und phantasievolle kinematographische Intelligenz, die
in den Kampf um die öffentliche Benennung der Problematik eintritt,
ohne sich jedoch einem einseitigen Didaktizismus zu verschreiben.

 

IAN WHITE lebt und arbeitet als freier Kurator in London. Er ist
Adjunct Film Curator der Whitechapel Gallery, London, Koordinator von
>The Artists Cinema< der Frieze Art Fair und schreibt unter anderem
regelmäßig für Art Monthly, Frieze, The Wire, Untitled und Art Review.
Ian White fungierte als Assoziierter Kurator für die Ausstellenung THE
SECRET PUBLIC.

 

 

Weitere TUESDAY TALKS im Rahmen der Ausstellung THE SECRET PUBLIC:

 

14. Nov, 19 Uhr: Filmscreening:
Bright Eyes, Stuart Marshall, 1984

21. Nov, 19 Uhr: Filmscreening:
Hail the New Puritan, Charles Atlas, 1985/86

 

 

THE SECRET PUBLIC wird unterstützt durch:
ALLUDE; British Council, Berlin; Kulturstiftung des Bundes,
The Henry Moore Foundation

KUNSTVEREIN MÜNCHEN wird unterstützt durch:
Kulturreferat der Landeshauptstadt München

 

 

In the context of the exhibition THE SECRET PUBLIC. THE LAST DAYS OF
THE BRITISH UNDERGROUND 1978-1988, Kunstverein München invites to a
FILMSCREENING, tonight, 07 November 2006, 7pm:

 

IAN WHITE (London) presents:

PLUTONIUM BLONDE, Sandra Lahire, 1986, Video, 15min
+
CARRY GREENHAM HOME, Beeba Kidron, 1983, 16mm, 66min

+ special feature:
HANDSWORTH SONGS, J Akomfrah & Black Audio Film Collective, 1986, 58mi

 

PLUTONIUM BLONDE, Sandra Lahire, 1986, Video, 15mins
In this overwhelming work Lahire rigorously explores the nuclear power
plant as a web of metaphors. Rejecting a stable authorizing
documentary approach, an intense montage of imagery flickers between
confession, self-exegesis, anger and political commentary.
Astonishingly expressive, Plutonium Blonde definitively maps a
late-1980,s feminist discourse and aesthetic strategy that is
ultimately rooted in the body.

CARRY GREENHAM HOME, Beeba Kidron, 1983, 16mm, 66mins
This film records the events at the Women's Peace Camp at Greenham
Common between December 1982 and the summer of 1983. December the 12th
was the day when 30,000 women converged on the peace camp set up
outside the United States airbase. Here, in protest at the
government's nuclear policies, they embraced the nine-mile perimeter
fence. During the months that followed, the film crew recorded
interviews with some of the women, and showed how they lived together
and the forms of harassment they had devised. Beeban Kidron: >For most
women Greenham was a place of principle, growth and song. Often
joyful, sometimes terrifying, and almost always cold. As it got
harder, with constant evictions and mounting violence from a
frustrated and humiliated police force, the women got more determined.
It was a community with a shared purpose - to live in peace. All our
roads, however hotly debated, led to that place.< (The Guardian, 5th
May 2006)

HANDSWORTH SONGS, J Akomfrah & Black Audio Film Collective, 1986, 58mi
An invigorating and thoughtful documentary from the London-based Black
Audio Film Collective that examines elements of the Black experience
in Britain from the perspective of the tragic events of 1985: the
Handsworth riots, the death and funeral of Cynthia Jarrett, and the -
seemingly - ever downward path of race relations, brought to a head by
the deteriorating economic plight of Britain in the '80s. What is in
evidence here is a fertile and imaginative cinematic intelligence
which, in waging 'the war of naming the problem', musters a range of
archive material, interviews, and filmed records of the disturbances
in such a way as to provide an essay that is as full of subtle, rich
and allusive argument as it is devoid of empty didacticism and
stridency.

 

IAN WHITE is Adjunct Film Curator at Whitechapel Gallery, London. He
is the co-ordinator of The Artists Cinema at Frieze Art Fair and lives
and works as an independent curator in London. He has contributed to
numerous publications including Art Monthly, Frieze, The Wire,
Untitled and was a columnist for Art Review. Ian White is Associate
Curator for THE SECRET PUBLIC.

 

Upcoming TUESDAY TALKS during the exhibition THE SECRET PUBLIC:

14 Nov, 7pm: Screening:
Bright Eyes, Stuart Marshall, 1984

21 Nov, 7pm: Screening:
Hail the New Puritan, Charles Atlas, 1985/86

 

 

THE SECRET PUBLIC is supported by:
ALLUDE; British Council, Berlin; Kulturstiftung des Bundes,
The Henry Moore Foundation

KUNSTVEREIN MÜNCHEN is supported by:
Kulturreferat der Landeshauptstadt München

 

 

 

 

SCROLL DOWN FOR ENGLISH VERSION

Im Rahmen der Ausstellung THE SECRET PUBLIC. THE LAST DAYS OF THE BRITISH UNDERGROUND 1978-1988 lädt der Kunstverein München heute Abend, Dienstag, den 14. November 06, um 19 Uhr zum FILMSCREENING ein:

BRIGHT EYES, Stuart Marshall, GB 1986, 85 min

BRIGHT EYES, Stuart Marshall, GB 1986, 85 min
Der 1986 für Channel 4 produzierte Film BRIGHT EYES ist ein
Meilenstein in der Geschichte der öffentlichen Repräsentation der
Krankheit AIDS. In einem komplexen Essay untersucht der Filmemacher
Stuart Marshall die diversen sozialen, politischen und medizinisch-
wissenschaftlichen Faktoren, die die Krankheit AIDS zum Stigma
minoritärer Bevölkerungsgruppen haben werden lassen. BRIGHT EYES
situiert die >AIDS-Krise< im Kontext der Geschichte der
Diskriminierung abweichender sexueller Identitäten und dokumentiert
den aktivistischen Kampf gegen soziale und medizinisch-
wissenschaftliche Vorurteile.

 

Weitere TUESDAY TALKS im Rahmen der Ausstellung THE SECRET PUBLIC:

21. Nov, 19 Uhr: Filmscreening:
Hail the New Puritan, Charles Atlas, 1985/86

 

THE SECRET PUBLIC wird unterstützt durch: ALLUDE; British Council,
Berlin; Kulturstiftung des Bundes, The Henry Moore Foundation

KUNSTVEREIN MÜNCHEN wird unterstützt durch:
Kulturreferat der Landeshauptstadt München

www.kunstverein-muenchen.de

 

----------------------------------------------------------------------

 

As part of the exhibition THE SECRET PUBLIC. THE LAST DAYS OF THE
BRITISH UNDERGROUND 1978-1988, Kunstverein München invites to the
FILMSCREENING, tonight, 14 November 2006, 7pm:

 

BRIGHT EYES, Stuart Marshall, GB 1986, 85 min

 

BRIGHT EYES, Stuart Marshall, GB 1986, 85 min
Produced for Channel 4 in 1986, BRIGHT EYES is a seminal work in the
history of the public representation of AIDS. In a complex essay,
Stuart Marshall exposes the various social, political and scientific
discourses that colluded to produce AIDS as a stigma of social and
sexual minorities. BRIGHT EYES situates the >AIDS-Crisis< in the
context of the history of the discrimination of homosexuals and
concentrates on activist strategies to fight social and medical
prejudice.

 

 

Upcoming TUESDAY TALKS during the exhibition THE SECRET PUBLIC:

21 Nov, 7pm: Screening:
Hail the New Puritan, Charles Atlas, 1985/86

 

 

 

 

BLESS BUCHPRÄSENTATION
Celebrating ten Years of Themelessness: N°00 N°29

Mittwoch, 22. November 2006: 19:30 21:00 Uhr

 

In the context of the exhibition THE SECRET PUBLIC. THE LAST DAYS OF
THE BRITISH UNDERGROUND 1978-1988, Kunstverein München invites to a
FILMSCREENING, tonight, 14 November 2006, 7pm:

 

HAIL THE NEW PURITAN, Charles Atlas, 1985/86, 84 min

 

THE SECRET PUBLIC is supported by:
ALLUDE; British Council, Berlin; Kulturstiftung des Bundes,
The Henry Moore Foundation

KUNSTVEREIN MÜNCHEN is supported by:
Kulturreferat der Landeshauptstadt München

 

 

PLEASE SCROLL DOWN FOR ENGLISH VERSION

BLESS BOOK-LAUNCH
CELEBRATING 10 YEARS OF THEMELESSNESS: N°00 N°29

Mittwoch, 22. November 2006, 19:30 21:00 Uhr

 

BLESS BOOK
CELEBRATING 10 YEARS OF THEMELESSNESS: N°00 N°29

Herausgegeben von Desiree Heiss, Ines Kaag, Manuel Raeder.
Mit Beiträgen von Thimo te Duits, Elein Fleiss, Nakako Hayashi,
Stéphanie Moisdon, Ulf Poschardt, Pro qm, Adriano Sack, Barbara
Steiner, Olivier Zahm.
Interviews von Manuel Raeder mit Nobuyoshi Tamura Shihan und von Jan
Winkelmann mit BLESS.

BLESS wurde im Winter 1997/98 über Nacht berühmt als die Models der
Martin Margiela Modenschau BLESS Perücken aus Fell trugen. Anerkannt
als eines der innovativsten Designerteams, hat das in Paris und Berlin
lebende Duo (Desiree Heiss und Ines Kaag) sich schnell dagegen
gewehrt, ihre Arbeit nur auf ein einziges kreatives Milieu zu
beschränken. Indem sie die Grenzen des Stils zu ihrem permanenten
Untersuchungsgegenstand machen, gleiten BLESS von Fashion zu Beauty,
von Innenarchitektur zur Kunstausstellung, von der Zusammenarbeit mit
anderen Labels zu stilisierten Werbekampagnen. Gekennzeichnet durch
die Aneignung und das Recycling von Gegenständen, die einem völlig
neuen und unerwarteten Gebrauch zugeführt werden, besetzt BLESS den
schmalen Grat zwischen autonomem Objekt und Design, zwischen hoher,
Funktionalität und hoher, Kunst.

Das von Manuel Raeder gestaltet Buch präsentiert erstmalig die gesamte
Bandbreite der Aktivitäten von BLESS und dokumentiert deren Methoden
kultureller Produktion.

Die Arbeiten von BLESS wurden unter anderem international präsentiert
in: 1ste berlin biennale (1998/99), Musée d,Art Moderne de la Ville de
Paris (1999), Centre Pompidou (2000), Manifesta 4 (2002), Palais de
Tokyo (2003), Moderna Museet, Stockholm (2004), und in diesem Jahr im
Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam.

Ihre Zusammenarbeiten mit anderen Labels reichen von Adidas bis
Levi,s, Nike, Mikli und Droog bis zum Schmuckdesigner Bucherer.

18.5 x 25 cm, 496 pp., 196 farb- und 300 s/w Abb., Soft Cover
ISBN 1-933128-15-1
· 45.00

 

COMING SOON: BLESS @ KUNSTVEREIN MÜNCHEN

 

 

Englisch version

BLESS BOOKLAUNCH
CELEBRATING 10 YEARS OF THEMELESSNESS: N°00 N°29

Wednesday, November 22, 2006, from 7.30 - 9 pm

 

BLESS BOOK
Celebrating 10 Years of Themelessness: N°00 N°29

Edited by Desiree Heiss, Ines Kaag, Manuel Raeder.
With contributions by Thimo te Duits, Elein Fleiss, Nakako Hayashi,
Stéphanie Moisdon, Ulf Poschardt, Pro qm, Adriano Sack, Barbara
Steiner, Olivier Zahm.
Interviews by Manuel Raeder with Nobuyoshi Tamura Shihan and by Jan
Winkelmann with Bless.

Bless came to fame in the winter of 97/98, when the models of a Martin
Margiela fashion show wore Bless wigs made out of fur. Heralded as one
of fashion,s most innovative designers, the Paris and Berlin-based duo
(Desiree Heiss and Ines Kaag) quickly refused to capitalize on one
milieu. Constantly investigating the boundaries of style, Bless slides
from fashion to beauty, interior decoration to art exhibition,
collaboration with other brands to stylized advertising. Their
production, which sits on the fine line between art object and design,
high function and high fashion, is always unique and marked by the
recycling and adaptation of unexpected items put to use in a totally
new way.

Designed by Manuel Raeder, this fully illustrated book features for
the first time the wide range of Bless, activity and documents a
unique mode of cultural production.

Bless have exhibited internationally at the 1st berlin biennale
(1998/99), Musée d,Art Moderne de la Ville de Paris (1999), Centre
Pompidou (2000), Manifesta 4 (2002), Palais de Tokyo (2003), Moderna
Museet, Stockholm (2004), and most recently at the Museum Boijmans Van
Beuningen, Rotterdam (2006).

Their collaborations with other brands range from Adidas to Levi,s,
Nike, Mikli and Droog over to the jewellery designer Bucherer.

English
18.5 x 25 cm, 496 pp., 196 color and 300 b/w ill., soft cover
ISBN 1-933128-15-1
· 45.00

 

 

german galleries: index Munich

 


german galleriesindex citiesindex galleriesindex artists