german galleries / index cities / index galleries / index artists / index Berlin
 

Sparwasser Hq

Offensive für zeitgenössische Kunst und Kommunikation
Torstrasse 161
10115 Berlin Mitte
Telefon 0174-2577729
mail@sparwasserhq.de
Öffnungszeiten: Mi -Fr 16-19 Uhr, Sa 14-18 Uhr
www.sparwasserhq.de
aktuelle Ausstellung / current exhibition
vorausgegangene Ausstellung / previous exhibition

 

05.11. - 17.12. 2005

Suspend Disbelief

Kristine Agergaard/ Janne Schäfer, Maija Blåfield, Anssi Kasitonni, Maria Pask

curated by Henrikke Nielsen

 

please scroll down for the English version!

 

Programm November-Dezember

 

Sparwasser HQ in Torstrasse 161, 10115 Berlin

4. November, 19:00-23:00 Uhr, Eröffnung von SUSPEND DISBELIEF

10. November um 20:00, Künstlergespräch /Video vorführung von Kika Thorne.

 

in Kino Arsenal 1 & 2 | Potsdamer Straße 2 | 10785 Berlin:

5. November
Das Images Festival (Toronto) präsentiert:
"Do the Wrong Thing", ein Programm von Paulette Phillips
(Presse-informationen werden in einer folgenden Mail mitgeteilt)

 

SUSPEND DISBELIEF
Kristine Agergaard/Janne Schäfer, Maija Blåfield, Anssi Kasitonni, Maria Pask
Kuratiert von Henrikke Nielsen

Pressebild und Lebenslauf
http://www.sparwasserhq.de/Index/HTMLnov5/HTMLDeuA.htm

in Sparwasser HQ
5. November -17. Dezember 2005

Suspend disbelief ("Lasst Misstrauen") wendet sich dem generativen Wesen von Überzeugung und Glaube zu. Die Künstler machen sich die Begriffe der Religion, des Aberglaubens, der Selbsterhaltung, des Rituals und der Realitätskonstruktion zu eigen, in einer Vielfalt von Strategien und mittels verschiedener Medien: Ironisch und humorvoll, sind sie gleichzeitig von einer eindringlichen Ernsthaftigkeit. Den Arbeiten ist gemeinsam, dass sie als - teils privater, teils kollektiver - Versuch der Rettung gelesen werden können; so geben sie einer kritischen Haltung Ausdruck, ohne ins Missionarische oder die Belehrung abzusinken.

Kristine Agergaard und Janne Schäfer zeigen eine Reihe neuer Arbeiten, die sich ausgehend von einem fiktiven, von Künstlern initiierten Kult entwickelt haben, der die Anbetung des "Goldenen Delphins" proklamiert. Eine Fotoserie dokumentiert die Suche der Künstlerinnen nach diesem "Goldenen Delphin" in Vodoo-Manier, und eine Wandbemalung fordert "Free Gold". Das Paradox dieses Mottos ist charakteristisch für Agergaards und Schäfers Beschäftigung mit religiöser Verehrung und deren Versprechen auf Transformation. Ihr im Hinblick auf Sprache performative Annäherung zeigt auch die Arbeit "Hopeful and fearful instructions": eine Flagge mit einer aufgestickten Liste von Anweisungen, die zugleich positiv und negativ gelesen werden können.

Im Gegensatz zu dieser inszenierten Realität steht Maija Blåfield's "Saving The World": eine Videodokumentation über den schizophrenen Marcel Bloemendal, der sich als Geheimagent imaginiert, im Auftrag, den ewigen Weltfrieden sicherzustellen. Im Jahr 1976 begann er eine endlose missionarische Reise quer durch Europa, auf der ihn Blafield in den letzten fünf Jahren teilweise begleitet hat: von einer Masse Demonstrierender in Stockholm bis hin zu dem Wohnzimmer eines mysteriösen Hellsehers in Wien. Der Betrachter erfährt die Realität durch die Augen von Bloemendal und wird mehr und mehr hineingezogen in dessen Betrachtung seiner Krankheit: "Wenn ich sie nicht hätte, wäre ich langweilig und durchschnittlich, aber jetzt kann ich die Welt retten". Der einstündige Film hinterfragt die problematische Grenze von Normalität und Abnormalität, geistiger Gesundheit und Wahnsinn.

Im Keller von Sparwasser HQ ist Anssi Kasitonni's Video "The Knockers" ("Die Anklopfer") zu sehen. Der Film ist eine Mischung aus Fernseh-Polizei-Show und Science Fiction, gedreht in ländlicher Kulisse. Als sich die zwei Hauptcharaktere, Vater und Sohn, in dem Verlangen nach "Mehr" zu einem geplanten Bankraub aufmachen, kommen zwei sonderbare Kreaturen ins Spiel, die in einer unterirdischen High-Tech-Kapsel leben: Das Bewusstsein repräsentierend reagieren sie höchst alarmiert, wann immer Unmoralisches zu geschehen droht. Der Film ist mit technisch primitiven Spezialeffekten und mit viel Humor realisiert und hat doch einen ernsten und melancholischen Unterton - nicht zuletzt durch den begleitenden Akustikpop, gespielt von Kasitonni selbst.

"The Kit (Emanuelle's Annual Manual)" von Maria Pask ist ein billig gedrucktes Magazin, das verschiedene Überlebensstrategien und Methoden der Problemlösung "in Vorbereitung für eine einstürzende Welt" zeigt. Die Ausgabe, die bei Sparwasser HQ zum Verkauf liegt, zeigt unter anderem die Bauanleitung für einen eigenen Unterstand oder eine Überlebens-Cocktail-Bar (alle von der Künstlerin selbst erprobt), einen "Wildkräuter Abenteurer" ebenso wie eine Anleitung für die Neuformung von Liebe. Kurz: Es ist eine praktische Sammlung von Überlebenstechniken sowohl in einem Worst-Case-Szenario als auch einer existentiellen Krise. Pask ist an den Ideologien und der Ästhetik des gemeinsamen (Hippie-) Lebens interessiert und wird auch eine Serie von Dias eines FKK-Geländes zeigen, das sie 2001 in den Innenhof eines Museums verlegt hat.

Für weitere Informationen kontaktieren Sie Henrikke Nielsen unter: henrikkenielsen@hotmail.com
DANKE: Danish Arts Council, FRAME, Botschaft des Königreichs der Niederlande, Berlin, AV-ARKKI und Kinotar, Helsinki, Ellen de Bruijne Projects, Amsterdam, BAK, Utrecht, und Mika Kokkonen

 

Kika Thorne
10. November um 20:00 in Sparwasser HQ

From the one to the many, the many to the one, Kika Thorne's work shifts readily from portraiture to civic intervention. Often acting collectively (SHE/tv, Pleasure Dome, October, February, April groups, fabricator, Open Party, anarchist free school, RAG, C-SIDE), collaboratively with fellow Torontonian Adrian Blackwell, or on her own. Thorne plays in a diversity of material: film installation, single channel video, slide or poster narrative, floor sculpture, group action, intimate conversation, experimental pedagogy, radical television, utopian architecture.

Exhibitions include: Substitute City, curated by Philip Monk, Power Plant, Toronto. Zones, Art Gallery of Hamilton, curated by Harm Lux, Hamilton. 25 hours, curated by Manuel Saiz, Luisa Ortínez + Jorge Bravo, Barcelona. disOrder of things, curated by Mike Hoolboom, Kino Arsenal, Berlin, Bremen. Open Source City, commissioned by Kathleen Pirrie Adams + Amanda Ramos, Toronto. Artcity, commissioned by Tom Strickland, Calgary. Alchemy + Mysticism II curated by Instant Coffee, Toronto, San Francisco, Tirana. In Lieu, curated by Eileen Sommerman, Toronto. Old Habits Die Hard curated by Heman Chong, Lise Nellemann + Louise Witthoeft for Sparwasser HQ, Berlin, Norwich, Oslo, Malmö, Goetheburg, New York, Sydney. Metro-Ago Go, curated by AGO Teen Council, Art Gallery of Ontario, Toronto. VS commissioned by 640 x 480 collective, Toronto, NYC, Montreal.

 

 

ENGLISH VERSION

 

Sparwasser HQ,
Offensive for Contemporary Art and Communication
presents

Program November-December

 

Sparwasser HQ in Torstrasse 161, 10115 Berlin

November 4., 7-11 pm. Opening of SUSPEND DISBELIEF
November 10., 8 pm video screening and artist talk with Kika Thorne

in Kino Arsenal 1 & 2 | Potsdamer Straße 2 | 10785 Berlin:

November 5.
Das Images Festival (Toronto) präsentiert:
"Do the Wrong Thing", ein Programm von Paulette Phillips
(for press information please read the following mail)

 

SUSPEND DISBELIEF
Kristine Agergaard/Janne Schäfer, Maija Blåfield, Anssi Kasitonni, Maria Pask
Curated by Henrikke Nielsen

November 5 - December 17 2005
in Sparwasser HQ

http://www.sparwasserhq.de/Index/HTMLnov5/HTMLEngA.htm

SUSPEND DISBELIEF addresses the generative nature of conviction and belief. Through various strategies and medias, the artists appropriate notions of religion, superstition, self-sustainability, rituals, and constructed realities. Humour and irony is at stake, but they are at the same time powerfully sincere, and can be regarded as a sort of naive private or collective rescue attempts, whereby they express a critical attitude without deteriorating into missionary statements or didactic enlightenment.

Kristine Agergaard and Janne Schäfer present a new body of work that has developed from and with a fictive cult initiated by the artists, and dedicated the worship of the golden dolphin. A photo-series documents the artists searching for the golden dolphin in a voodoo-like manner, and a wall painting declares "Free Gold". The paradox involved in this motto is typical for Agergaard and Schäfer's investigation of religious worship and the promise of transformation. Their performative approach in terms of language can also be traced in the piece "Hopeful and fearful instructions": a flag with an embroidered set of instructions that can be read simultaneously in a positive and negative way.

In opposition to this staged reality, Maija Blåfield's "Saving The World" is a video documentary about Marcel Bloemendal who suffers from schizophrenia and believes he is a secret agent set out to ensure eternal peace in the world. In 1976 he began an endless missionary journey around Europe, and Blåfield has joined him partially during the past five years: from a demonstrating crowd in Stockholm to the living room of a mysterious clairvoyant in Vienna. We experience reality through the eyes of Bloemendal and are gradually convinced by his own logic concerning his disease: "if I did not have it I would be just boring and average, but now I can save the world". The film is one hour long, and questions the problematic line between normality and abnormality, sanity and insanity.

In the basement of Sparwasser HQ, Anssi Kasitonni's video "The Knockers" is on view. The film combines rural prospects, television police shows and science fiction. As the two leading characters, father and son, are leaving in order to carry out a planned bank robbery in their yearning for "something more", we are introduced to two strange creatures living in a subterranean high tech space capsule. Representing consciousness they are alarmed whenever something immoral is about to happen. The film is realised with primitive special effects and a good deal of humour, but it has an undertone of sincerity and melancholy - not the least due to the accompanying acoustic pop music played by Kasitonni himself.

"The Kit (Emanuelle's Annual Manual)" by Maria Pask is a cheaply printed publication that contains various methods of self-sustainability, survival and problem solving "in preparation for a world crumbling around you". The edition for sale at Sparwasser HQ demonstrates, among other things, how to build your own shelter or a survival-cocktail-bar, a "wild food adventurer" (all tested by the artist herself), as well as a guide to reshape love! In short it is a practical compilation of survival strategies for a worst-case scenario, but also for general existential crisis. Pask is interested in the ideologies and aesthetics of (hippie-) communal life, and will also present a series of slides documenting a naturist campsite that she arranged in the backyard of a museum in 2001.

For further information please contact Henrikke Nielsen: henrikkenielsen@hotmail.com
THANKS to: Danish Arts Council, FRAME, The Royal Netherland's Embassy, Berlin, AV-ARKKI and Kinotar, Helsinki, Ellen de Bruijne Projects, Amsterdam, BAK, Utrecht, and Mika Kokkonen.

 

Kika Thorne
November 10., 8 pm in Sparwasser HQ

From the one to the many, the many to the one, Kika Thorne's work shifts readily from portraiture to civic intervention. Often acting collectively (SHE/tv, Pleasure Dome, October, February, April groups, fabricator, Open Party, anarchist free school, RAG, C-SIDE), collaboratively with fellow Torontonian Adrian Blackwell, or on her own. Thorne plays in a diversity of material: film installation, single channel video, slide or poster narrative, floor sculpture, group action, intimate conversation, experimental pedagogy, radical television, utopian architecture.

Exhibitions include: Substitute City, curated by Philip Monk, Power Plant, Toronto. Zones, Art Gallery of Hamilton, curated by Harm Lux, Hamilton. 25 hours, curated by Manuel Saiz, Luisa Ortínez + Jorge Bravo, Barcelona. disOrder of things, curated by Mike Hoolboom, Kino Arsenal, Berlin, Bremen. Open Source City, commissioned by Kathleen Pirrie Adams + Amanda Ramos, Toronto. Artcity, commissioned by Tom Strickland, Calgary. Alchemy + Mysticism II curated by Instant Coffee, Toronto, San Francisco, Tirana. In Lieu, curated by Eileen Sommerman, Toronto. Old Habits Die Hard curated by Heman Chong, Lise Nellemann + Louise Witthoeft for Sparwasser HQ, Berlin, Norwich, Oslo, Malmö, Goetheburg, New York, Sydney. Metro-Ago Go, curated by AGO Teen Council, Art Gallery of Ontario, Toronto. VS commissioned by 640 x 480 collective, Toronto, NYC, Montreal.

 

 

"Sparwasser HQ is supported by The Danish Art Council's Committee for International Visual Art as part of the Commitee's efforts to secure the best conditions for Danish contemporary art internationally."

 

 
german galleries: index_Berlin

 

german galleriesindex citiesindex galleriesindex artists