german galleries / index cities / index galleries / index artists / index Berlin

Sparwasser Hq

Offensive für zeitgenössische Kunst und Kommunikation
Torstrasse 161
10115 Berlin Mitte
Telefon 0174-2577729
mail@sparwasserhq.de
Öffnungszeiten: Mi -Fr 16-19 Uhr, Sa 14-18 Uhr
www.sparwasserhq.de
aktuelle Ausstellung / current exhibition
vorausgegangene Ausstellung / previous exhibition

 

please scroll down for the English version

 

26.03. - 29. 04. 2006

A complete Guide to Re-write Your History 2.

François Bucher, Carola Dertnig, Maryam Jafri, Little Warsaw, Ming Wong, Rethinking Nordic Colonialism and Lucas Bambozzi/ Cao Guimaraes/ Beto Magalhaes

Kuratiert von Lise Nellemann
auch dank an Andreas Fogarasi, François Bucher und Jole Wilcke

Eröffnung:
25. März von 19 bis 23 Uhr

Artists talk von Little Warsaw (unter anderen)
28. März um 20 Uhr

in
Sparwasser HQ
Offensive für zeitgenössische Kunst und Kommunikation
Torstrasse 161, 10115 Berlin
http://www.sparwasserhq.de
contact: mail@sparwasserhq.de / Telefon: 0049 30 21803001
Öffnungszeiten: Mi - Fr: 16 - 19 Uhr; Sa 16 -18 Uhr

Auch geöffnet am:
Sonntag den 26. März von 12 bis 18 Uhr
sowohl Freitag 31. März und Samstag 1. April extra von 19 bis 23 Uhr

 

Diese Ausstellung ist ein zweiter kompletter Guide/Führer zur Neuschreibung der Geschichte, ein Wunsch, eine all-umgebende Darstellung zu besitzen, mit der irgendjemandes Leben erklärt wird. Dieses Mal liegt der Fokus auf öffentlichen Monumenten als Zugang oder Ikonen des Kollektivgedächtnisses und auch: als Neuschreibung dieser gemeinsamen Identitäten und Referenzen.

Auf der 50. Biennale Venedig hat die Künstlergruppe Little Warsaw eine einzelne Statue mit dem Titel The Body of Nefertiti präsentiert. Es ist das zeitgenössische, fehlende Gegenstück zu dem berühmten weiblichen Portrait aus der Papyrussammlung des Ägyptischen Museums in Berlin.
In Sparwasser HQ zeigen die Künstler eine Videoarbeit, die zeigt wie der Kopf auf diesem Körper platziert wird. In ihrer künstlerischen Arbeit findet Little Warsaw immer wieder neue Wege mit den historischen und kulturellen Referenzsystemen, der ausgewählten Objekte, zu spielen. Dies gelingt in ihnen vielfach und wird bewusst eingesetzt, um sie je nach Kontext ein- oder aufzulösen.

Das "öffentliche Monument", steht in seiner Funktion, als Platzhalter für das kulturelle Gedächtnis, seine Botschaft und das Erscheinungsbild, fungiert somit als ein Wert, dessen Inhalte scheinbar auf Übereinstimmung und Vereinbarung, über Ästhetik und auch über Inhalt, beruhen. Dort setzen die Künstler an, indem sie populäre und historische Objekte, aus ihrer Symbolhaftigkeit lösen, um sie in einen zeitgenössischen Kontext zu setzen, mit Konnotationen spielen, sie wiederbeleben oder aber auch abstreiten.

Das Spiel, dient der Geste, eine Verbindung zwischen der Gegenwart und der unmittelbaren Zeitlichkeit von Kunst herzustellen, um so zum Beispiel auch Potentiale für Meditation zu etablieren. Sie sind auf der Such nach Formen, deren Referenzen allgemein gültig sind, die jeder verstehen kann, fernab einer Geschichte, die nur von einer ausgewählten Minderheit verstanden werden kann. (Zsolt Petrányi)

Bei der Betrachtung, des gesamten Erscheinungsbildes des ägyptischen (modellierten) Frauenkörpers der erst durch die Ergänzung des Kopfes Vollkommen geworden ist, verändert sich das Bild von einer stilisierten Wahrnehmung: Das Körperbild wird zu einer Frau wie man sie auf der Strasse treffen könnte - lebendig, aus Fleisch und Blut.
Das Bild eines Frauenkörpers, als "öffentliches Monument" ist meist geprägt durch Übercodierung und Symbollastigkeit, Jungfräulichkeit, Heiligkeit, Reinheit usw. verdrängen im "Kollektiv" jeglichen individuellen Charakter.

Die österreichische Künstlerin Carola Dertnig untersucht und reflektiert performative Strategien aus den letzten Jahrzehnten, wobei kritisch-feministisch geprägte Blickweisen sowie ein explizites Interesse an der Politisierung von Gender zu den zentralen Aspekten ihrer Arbeit gehören. Die in Sparwasser HQ ausgestellten Arbeiten setzten kaum beachtete weibliche "Modelle" der Wiener Aktionisten ins Zentrum. Künstlerisch sieht das so aus, dass Dertnig auf Aktionsfotos Bildausschnitte überzeichnet und so eine andere Sichtweise auf die legendären Bilder ermöglicht.

Auch Shakespeare hat seinen festen Platz im kollektiven Gedächtnis und könnte als Monument bezeichnet werden. In der Videoarbeit "Ham&cheesomelet" von 2002 reinterpretiert der Künstler Ming Wong aus Singapur die große existenzialistische Frage wie sie der dänische Prinz Hamlet "To be... or not to be ..." gestellt hat, als Ausdruck der Schwierigkeiten im Ringen diese Frage von Existenz und Identität in Worte zu fassen. Neue Lesbarkeiten werden aufgezeigt.

Francios Bucher (Columbia) reinterpretiert ein Stück europäischer Literatur, indem er Kafkas Allegorie "Vor dem Gesetz" über eine Life-Schaltung in die Telefonleitung von Katharine Gun interpretiert. Gun war die Übersetzerin für den britischen Geheimdienst, die sich entschloss geheime Informationen an die Presse freizugeben, aus denen hervorging, dass US- Geheimdienste die Delegation von sechs als "unentschlossenen" Mitgliedern des UN Sicherheitsrates bespitzeln ließ, um diese zu einer Pro-Krieg-Entscheidung zu veranlassen. Gun wurde der Prozess gemacht, der mit einem Freispruch der britischen Regierung endete, als deutlich wurde das ihr Prozess die Legalität des Krieges in Frage stellt.

Maryam Jafri ist eine Künstlerin mit einem pakistanisch, amerikanischen Hintergrund, die in Dänemark lebt. In der Ausstellung zeigt sie ein Poster, auf dem der Ausruf der britischen Truppen Invasion in 1917 zusammengebracht wird mit dem ikonischen Bild der Statue Saddam Husseins, wie sie von ihrem Podest gestürzt wird, als die Truppen 2003 in den Irak einziehen. Jafaris Arbeit ist eine Leihgabe der zurzeit gezeigten Ausstellung Rethinking Nordic Colonialism, die gerade erst in Reykjavík (Island) eröffnet wurde. Dieses Ausstellungsprojekt behandelt die fehlende öffentliche Auseinandersetzung mit dem Diskurs des Kolonialismus und dem heutigen Selbstverständniss der postkolonialen nordischen Regionen, und beginnt mit einer möglichen Geschichtsschreibung.

Eine weitere Arbeit der Ausstellung ist der Film The End of the Endless, ein Dokumentarfilm über die zunehmende Enttäuschung auf dem Arbeitsmarkt in Brasilien. Der Film ist von Lucas Bambozzi, Cao Guimaraes, Beto Magalhaes und ist ein Teil der Filmreihe "The Portrait in Film", die in der Ausstellung Again for Tomorrow, gerade eröffnet, im RCA in London zu sehen ist. www.cca.rca.ac.uk/againfortomorrow/

Mit dieser Ausstellung möchte Sparwasser HQ die vielen unterschiedlichen Aspekte hinsichtlich der Idee einer Orientierung zu 'to re-writing your history' erweitern, und an parallele Projekte und Fragen anschließen, wie zum Beispiel der Vortrag "Is Modernity our Antiquity?" von Roger Buergel, der im Programm von "Again for Tomorrow" im RCA am 18. März in London war.

"Re-thinking Nordic Colonialism" hat seine erste Station am 24. März in Reykjavik eröffnet, und wird in Sparwasser HQ präsentiert durch die Einbindung der immer wieder aktualisierten Homepage und des Ausstellunngsführes der vier Stationen vor Ort.

Durch das Projekt " Rethinking Nordic Colonialism: A Postcolonial Exhibition Project in Five Acts" wurden viele Fragen neue Aufgeworfen. Das Nifca- Projekt wird an fünf unterschiedlichen Stationen in den nordischen Regionen stattfinden (Ausstellungen und Konferenzen): Das Thema kolonialer Geschichte ist in den nordischen Ländern ein schwarzes Kapitel, das in Vergessenheit gedrängt wurde. Aber auch in den ehemals kolonisierten Ländern scheint es auf alarmierende Weise abwesend zu sein, bzw. auch dort im kollektiven Gedächtnis verdrängt.
www.rethinking-nordic-colonialism.org

Sparwasser HQ wird alle Fragen in der Luft lassen, für einen Zwischenstop, und diesmal nicht zu einem runden Tisch aufrufen.

Die "open studie" Serie DOWDOS wird weiterlaufen und jeweils am Dienstagabend stattfinden. (s. www.sparwasserhq.de)

 

 

 

English

 

March 26. - April 29.

A complete Guide to Re-write Your History 2.

François Bucher, Carola Dertnig, Maryam Jafri, Little Warsaw, Ming Wong, Rethinking Nordic Colonialism and Lucas Bambozzi/ Cao Guimaraes/ Beto Magalhaes

Curated by Lise Nellemann
thanks to Andreas Fogarasi, François Bucher and Jole Wilcke

Opening:
March 25. from 7 pm to 11 pm

Artists talk with Little Warsaw (and others, see homepage)
March 28. at 8 PM

 

 

This exhibition is a second comprehensive guide to the rewriting of history, a desire to create an all-encompassing narrative with which one's life is explained. This time the focus is (the public monument as an accessible icon of) collective memory and also: the re-writing of these common grounds and references.

Little Warsaw presented a single statue in the Hungarian Pavilion at the 50th Venice Biennale, The Body of Nefertiti. It is a contemporary complement to the famous female portrait in Berlin,s Ägyptisches Museum und Papyrus Sammlung. In Sparwasser HQ the artists will show the video made in Berlin, where the head is finally placed on the body.

Little Warsaw simultaneously produce works of art and the peculiar systems of reference that stand behind them. The public sculpture is especially important as something that in its message and appearance seeks to be 'communal', the vehicle of ideas and aesthetic values whose tradition greatly relies on the notion of consensus, agreement on aesthetics and content. The artists are interested in popular and historic symbols, the chance to revitalize them, and put them in contemporary contexts. With such gestures Little Warsaw tries to establish a connection between the present and the temporality of art, as well as its potential for mediation, to use forms that ensure the references of the work are comprehensible to more than a select minority. (by Zsolt Petrányi)

Carrying out an investigation into performative strategies from recent decades, Carola Dertnig presents a critical feminist perspective of viewing the female body. In the work, the Austrian artist places the female actor into the central area of interest, when she re-writes photo works of the Vienna actionists (Wiener Aktionismus). She intervenes into a canonised genre within recent art history, changing the content of the work, and in this way bringing the photos into a contemporary context.

Shakespeare holds a place in collective memory and as such may be considered a monument. In the video work "Ham&cheesomelet" from 2002 the Singapore artist Ming Wong reinterprets the great existential question as uttered by the Danish prince Hamlet, "To be... or not to be..." etc, and articulates his inarticulateness in grappling with questions of existence and identity. New patterns of meaning begin to emerge.

François Bucher (Colombia) re-enacts a piece of European literature by having Franz Kafka,s allegory "Before the Law" interpreted live over a telephone line by Katharine Gun. Gun was a translator, working with the British secret service who chose to leak information, compromising the U.S. and U.K. governments in their push for a U.N. resolution on the invasion of Iraq. Gun disclosed their plans to illegally wiretap the delegations of the Security Council holding the balance of power at the U.N. building. She was acquitted by the U.K. government when it became clear to them that her court case would become a trial on the war,s legality.

Maryam Jafri, an artist with Pakistani and American roots who lives in Denmark, shows a work in the exhibition which examines the narrative arc of earlier colonial wars of conquest, revealing the Iraq war and the war on Terror to conform to this predetermined script. A photo collage and a poster, it features an iconic image from the toppling of Saddam's statue in April 2003. The text is an excerpt from The Times of London reprint of Lt. General Sir Stanley Maude's proclamation "Freedom for the Arabs" issued when British occupation forces conquered Baghdad in 1917.

Maryam Jafri's work is a loan from the exhibition Rethinking Nordic Colonialism: A Postcolonial Exhibition Project in Five Acts which opens its first station in Reykjavik on March 24. Rethinking Nordic Colonialism takes as its central concern the missing self awareness and discourse in a postcolonial Nordic region. In Sparwasser HQ a computer with the extensive homepage and a user guide to the 4 stations will be exhibited.
www.rethinking-nordic-colonialism.org

The exhibition in Sparwasser HQ will include the film The End of the Endless, a documentary film that has uses the scenery of the upcoming disappearance of some jobs and professions in Brazil. The film is by Lucas Bambozzi, Cao Guimaraes, Beto Magalhaes. It is part of the screening series "portraits in film" of the exhibition Again for Tomorrow, which recently opened in RCA, London.
www.cca.rca.ac.uk/againfortomorrow/

 

recommended event after the Sparwasser HQ opening!:
MIDNIGHT CANTEEN

MIDNIGHT CANTEEN. TOP FLOOR RATHAUS KREUZBERG YORKSTRASSE 4-11 10965 BERLIN. 25 MARCH 2006 SATURDAY NIGHT. 12 AM TILL 6 AM. FOOD, COCKTAILS AND BEER SERVED. GREAT PANORAMA VIEW. GOOD MUSIC. ALL ARE WELCOMED.

For only one night and one night only, the canteen on the 10th floor of Rathaus Kreuzberg will be appropriated and re-configured into a peculiar overnight restaurant. Midnight Canteen as a performance-installation reflects and extends on the methodology of the reinvention of space through a formal intervention, revisiting what is evident in the Berlin everyday. Come join us for a meal and drinks on this one night stand with the city.
Organised by Heman Chong and Max Schumacher.

 

 

 

March - June NEWSLETTER for Sparwasser HQ in Berlin:

Exhibitions:

- March 18. 2006
"Wrong(ed) Attitudes"

March 26. - April 29.
"A Complete Guide To Re-writing Your History, 2."
Opening on March 25. 19:00-23:00

May 6. - June 10.
"Momental"
Opening on May 5. 19:00-23:00

June 17. - July 15.
"Public Services"
Opening on Mai 16. 19:00-23:00

 

ArtistsTalk March- May:

Tuesday March 7. at 8 PM ArtistsTalk: Althea Thauberger+Kerry Tribe
Tuesday March 14. at 8 PM : ArtistsTalk
Tuesday March 21. at 8 PM : Talk with General Public
Tuesday March 28. at 8 PM : ArtistsTalk
Tuesday April 4. at 8 PM : ArtistsTalk
Tuesday April 11. at 8 PM ArtistsTalk : Norwich OUTPOST Gallery
Tuesday April 18. at 8 PM : CuratorsTalk with Suzanne van de Ven
Tuesday April 25. at 8 PM : ArtistsTalk Former Whitney Program Artists
Tuesday May 2. at 8 PM : ArtistsTalk ZentralBuero
Tuesday May 9. at 8 PM : ArtistsTalk
Tuesday May 16. at 8 PM : ArtistsTalk
Tuesday May 23. at 8 PM : ArtistsTalk
Tuesday May 30. at 8 PM : ArtistsTalk NewYorkRioTokyo

 

 

Outside NEWSLETTER for Sparwasser travelling:

Sparwasser exhibition in Trafo, Budapest (www.trafo.hu/art.php?a=galeria)
March 2. - March 19.

March 23./24. Sparwasser Teilnehmer in Conference in rum46 in Århus, Denmark (www.rum46.dk/)

March 29./30. Sparwasser Teilnehmer in Conference in Edinburgh, Scotland (www.britishcouncil.org/scotland)

 

The Danish Art Council's Committee for International Visual Art cooperates with Sparwasser HQ as part of its aims to facilitate creative dialogues between visual artists in Denmark and international contemporary art.

Eröffnung / opening 17. February, 19:00-23:00

 

 

next talk: Tuesday 4. April 2006
Guests: TBA
Hosted by Michael Baers

online program: http://www.sparwasserhq.de/Index/HTMLmar6/DOWDOS.htm

DOWDOWS Concept and Hosted by: Michael Bears, Henriette Bretton-Meyer, Saim Demircan, Catherine Griffiths, Joel Mu and Lise Nellemann.

Continuing Sparwasser HQ's already 5 year commitment to self economy and auto curating, DIALOGUES OF WINTER, DISCOURSES OF SPRING (DOWDOS) re-visits Sparwasser HQ's program of "artists inviting artists" in a series of evening talks open to nomadic artists, curators, cultural producers and artist-run-spaces currently residing or moving through Berlin. These talks hosted by Michael Baers, Henriette Bretton-Meyer, Saim Demircan, Catherine Griffiths, Joel Mu and Lise Nellemann have been organized to turn Sparwasser HQ into an Open Studio, which works towards building future collaborations and partnerships in Berlin and elsewhere.

Opening on Tuesday 28 February at 8pm and then every other Tuesday until the 06 June, DOWDOS will provide the initial architecture for invited participants to make new, or establish further contacts in Berlin, by communicating and distributing their own subject-brand of artistic ideas. Sharing and testing these ideas (and practices) within 6 different hosted settings, DOWDOS will re-examine the model of Artists Talks, by exploring different modes of presentation and discussion. Each evening will have its own particular agenda, structure and intended outcome, including moderated discussion, presentations of artist-run-spaces and exchanges between curators, open studio and collaborative projects with partner exhibiting spaces.

 

The Danish Art Council's Committee for International Visual Art cooperates with Sparwasser HQ as part of its aims to facilitate creative dialogues between visual artists in Denmark and international contemporary art.

Der Dänische Kunstrat, Ausschuss für Internationalen Bildende Kunst, arbeitet mit Sparwasser HQ als Teil seiner Ziele zusammen um kreative Dialoge zwischen Bildende Künstler in Dänemark und internationaler zeitgenössischer Kunst zu erleichtern.

 

 

 

 

DIALOGUES OF WINTER,
DISCOURSES OF SPRING

A series of Art Talks and Collaborations Inviting
artists, artist-run-spaces, curators and cultural producers

DOWDOS presents:

Tuesday 4. April at 8pm at Sparwasser HQ, Torstrasse 161, Berlin-Mitte

Host: Michael Baers, artist

Guests: Nis Roemer and Åsa Sonjasdotter

(This evening's talk will be held in English)

 

Sparwasser celebrates the long-overdue arrival of spring with a program devoted to nature and agriculture. On Tuesday, April 4, artists Åsa Sonjasdottir and Nis Roemer will talk with Michael Baers about their respective practices as they relate to agriculture, ecology, and the juridical. Over the years, Sonjasdottir has engaged in numerous projects that blend the line between art, activism, and the investigation of public space. More recently she has explored agriculture, collaborating with Indian environmental groups and on her own hobby-farming projects. Roemer works with publications and public art. His work is often collaborative, and frequently explores the global, the local, and the environmental. Tuesday's talk will focus especially on the links between globalization, the environment, and agricultural practices within Europe and without. Look forward to a lively discussion about nature, art, and society. A special post-talk treat will be served.
Nis Roemer is a Copenhagen-based artist who works with public art in the city, on the web and in the newsmedia. With a playfull and interactive approach, he makes situations for change and reflection. He has a special interest in the social and political organization of space and in how processes of globalization affects the city and our natural environment. For further information, please see www.free-soil.org for more information.
Åsa Sonjasdotter is a visual artist living in Copenhagen and Berlin. Apart from numerous projects involving public space, she is also a founding member of the Danish feminist group, Women Down the Pub. Her current project is a research work involving the humble potato to be shown in Budapest and Amsterdam. For more information, see www.potatoperspective.org.
Michael Baers is an American artist, writer, and educator living in Berlin. He is currently in residence in Denmark as part of the Danish International Visiting Artist Program (DIVA).

next talk: Tuesday 11/04 @ 8PM
Guests: Norwich OUTPOST Gallery
Hosted by Saim Demircan
online program: http://www.sparwasserhq.de/Index/HTMLmar6/DOWDOS.htm

DOWDOWS Concept and Hosted by: Michael Bears, Henriette Bretton-Meyer, Saim Demircan, Catherine Griffiths, Joel Mu and Lise Nellemann.

Continuing Sparwasser HQ's already 5 year commitment to self economy and auto curating, DIALOGUES OF WINTER, DISCOURSES OF SPRING (DOWDOS) re-visits Sparwasser HQ's program of "artists inviting artists" in a series of evening talks open to nomadic artists, curators, cultural producers and artist-run-spaces currently residing or moving through Berlin. These talks hosted by Michael Baers, Henriette Bretton-Meyer, Saim Demircan, Catherine Griffiths, Joel Mu and Lise Nellemann have been organized to turn Sparwasser HQ into an Open Studio, which works towards building future collaborations and partnerships in Berlin and elsewhere.

Opening on Tuesday 28 February at 8pm and then every other Tuesday until the 06 June, DOWDOS will provide the initial architecture for invited participants to make new, or establish further contacts in Berlin, by communicating and distributing their own subject-brand of artistic ideas. Sharing and testing these ideas (and practices) within 6 different hosted settings, DOWDOS will re-examine the model of Artists Talks, by exploring different modes of presentation and discussion. Each evening will have its own particular agenda, structure and intended outcome, including moderated discussion, presentations of artist-run-spaces and exchanges between curators, open studio and collaborative projects with partner exhibiting spaces.

 

 

 
german galleries: index_Berlin

 

german galleriesindex citiesindex galleriesindex artists