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Kölnischer Kunstverein

Die Brücke
Hahnenstraße 6
50667 Köln
Tel. 49-221-217021
Fax 49-221-210651
Di - So 13 - 19 Uhr
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vorausgegangene Ausstellung / previous exhibition

 

050.2.- 20.03. 201

Kerstin Brätsch und DAS INSTITUT

("Nichts, Nichts!")/ ("Nothing, Nothing!")

Für ihre umfassende Präsentation im Kölnischen Kunstverein entwerfen Kerstin Brätsch und DAS INSTITUT eine Spannung zwischen malerischer Großinstallation und dem beschwichtigenden Ausstellungstitel ("Nichts Nichts!"). "Nichts, nichts! Und zehn Jahre Arbeit!" ruft der Maler Frenhofer in Honoré de Balzacs berühmter Erzählung Das unbekannte Meisterwerk (1831) und ist erschüttert, als seine Künstlerkollegen sein gemaltes Portrait als unförmige, fleischige Masse wahrnehmen. Kerstin Brätsch antwortet im Titel der Ausstellung auf Frenhofers hysterischen Ausbruch und inszeniert sich als seine künstlerische Antipodin. Das, was zunächst wie eine starke Übertreibung ausschaut, die den schmalen Grat zwischen Kunst, Strickware, Rollenspiel und Marketing betritt, ist gleichzeitig eine pointierte Beobachtung des Kunstbetriebs und ein Plädoyer für die Malerei und ihre Möglichkeiten.

Kerstin Brätsch, geboren 1979 in Hamburg, lebt und arbeitet in New York. Seit 2007 betreibt sie mit Adele Röder DAS INSTITUT und zeigte in Einzelausstellungen 2010 im Parc Saint Léger, Pougues-les-Eaux, auf dem Art Statement der Galerie Balice Hertling, Art Basel und in den Projekträumen Canal 179, New York, New Jerseyy, Basel und Hermes und der Pfau, Stuttgart (2009).

In Gruppenausstellungen waren ihre Arbeiten unter anderem im Swiss Institute, New York, im New Museum, New York (2009), im PS1/ MOMA (2010) und in der Kunsthalle Zürich (2009) zu sehen. 2011 werden die Arbeiten von Kerstin Brätsch auf der Venedig Biennale gezeigt.

Zur Ausstellung werden eine Sonderedition und ein Künstlerbuch erscheinen.

 

 

Who's Kerstin Brätsch?
I am Champagne
When You See Me Again It Won't Be Me
is Kerstin Brätsch's laconic title for another of her works. The paintings of the New York based artist Kerstin Brätsch alternate between a distant third-person perspective and an enthusiastic, slogan-like voice promoting the Kerstin Brätsch "brand" with titles like Kerstin Kopy Kommerzial. Brätsch teamed up with Adele Röder in 2007 to found the "import-export agency" DAS INSTITUT, in line with her idea that the "one-woman-artist" concept is no less conservative than the "one-man artist" model. Her painting is institutional critique in the form of resolute action. Brätsch consciously chooses to collaborate and uses humour to subtly undermine stereotypes and conventional notions of what it means to be an artist. Yet she does not stop at subversive strategies; she can also be very "in your face", blasting apart the pretences of auratic painting with her ironic use of painterly gestures introduced by the generation of male artists who came before her. She picks up on strategies of disillusionment from painters like Martin Kippenberger and Albert Oehlen and succinctly challenges the seductive patterns and expressive language of painting. She channels her own pieces into the Agency for Corporate Abstraction like templates or models, consciously subjecting them to economical production processes. What at first appears to be a wild exaggeration that walks a thin line between art, knitted material, role play and marketing is also a pointed commentary on the art world and a plea for painting and its possibilities.

For her extensive show at the Kölnischer Kunstverein, Brätsch has created a tension by giving this large installation of paintings the placatory exhibition title ("Nichts Nichts!") / ("Nothing! Nothing!"). The title is a reference to Honoré de Balzac's famous short story The Unknown Masterpiece (1831), in which the painter Frenhofer cries out "Nothing, nothing! And after working ten years!" when his fellow artists see the portrait he has been labouring over and see nothing but a bare foot emerging from confused masses of colour. Thus the title is Brätsch's response to Frenhofer's frantic outburst, and in the exhibition she presents herself as his artistic antipode. The show turns painting into a multifunctional material. The exhibition will also be the Cologne premiere of Schröderline, a new collection of clothing by DAS INSTITUT featuring digitally knit trouser suits-made to measure for the "models" Röder and Brätsch-and Parasite Patches, a line of multilayered knit elements that can be attached to existing items of clothing to promote the two artists' creations. Brätsch and DAS INSTITUT have proposed two ways of reading the exhibition-one for visitors coming into the exhibition space and another for passersby looking into the exhibition space from the street.

Kerstin Brätsch, born in Hamburg in 1979, currently lives and works in New York. In 2010 her work was presented in a solo exhibition at Parc Saint Léger (France) and she was invited to participate in the Gwangju Biennale (Korea). She has also recently shown her work as part of Galerie Balice Hertling's Art Statements at Art Basel 2010, at 179 Canal in New York (2010) and Hermes und der Pfau in Stuttgart, Germany (2009). Brätsch's agency DAS INSTITUT first attracted international attention at the Swiss Institute in New York (2009) and New Jerseyy in Basel, Switzerland (2010) and through participations in group shows such as the Younger than Jesus exhibition at New York's New Museum (2009) and Greater New York at PS1/ MOMA (2010). Her work will be featured at the Venice Biennale in the summer of 2011.

Kölnischer Kunstverein is kindly supported by
Cultural Office of the City of Cologne
Arts Foundation of North Rhine-Westphalia
koellefolien
Gaffel Koelsch.

 

 

 

Buchpremiere: Mark von Schlegell, High Wichita,
gelesen von Stephan Graf Walderdorff
in der Reihe
Antenne Köln
Mi 16.3.11, 19 Uhr

 

Buchvover, Mark von Schlegell, High Wichita

Wir befinden uns im Jahr 2133. Vermeers unermesslich wertvolles Gemälde Junge Dame mitPerlenhalsband soll auf dem Transport zur Erde vor Diebstahl gesichert werden.
Der Weltraumagent Nick Wesley wird mit dem Schutz des Gemäldes beauftragt und sichert es durch ein Quantenschloss, das mittels einer identischen Verdopplung des Bildes die Begriffe Original und Kopie obsolet macht. Als eines der Gemälde zerstört wird, sind Dieb und Eigentümer dem Paradox von Schrödingers Katze ausgeliefert. Ist das verbliebene Gemälde nun das Original oder die Fälschung? Währenddessen finden auf der Erde Aufstände statt, die eine Landung verzögern. Schlegells Science-Fiction-Novelle ist eine komische, spannende und kluge Kriminalgeschichte, in der abgründige Fragen nach Original und Fälschung verhandelt werden, Fragen nach dem
Wert der Kunst heute und morgen.

High Wichita ist aus dem amerikanischen Englisch übersetzt und erscheint mit einem Nachwort von Simon Elson bei Matthes & Seitz Berlin. Mark von Schlegell, geb. 1967 in New York, ist Science- Fiction-Autor und Kulturkritiker. Er ist seit 2008 Atelierstipendiat des Kölnischen Kunstvereins.

Eintritt
5 Euro, ermäßigt 2,50 Euro
Für Mitglieder ist der Eintritt frei

Dank an die Buchhandlung Klaus Bittner, Köln

 

 

Art Cologne, Halle 11.3, Stand E012 13.04.11-17.04.11

Der Kölnische Kunstverein präsentiert Jahresgaben und Editionen von Norbert Arns, Kerstin Brätsch, Wolfgang Breuer, Simon Denny, Olivier Foulon, Owen Gump, Kiron Khosla, Blake Rayne, Nora Schulz, Lucie Stahl, Rosemarie Trockel, Christoph Westermeier u.a.

Die Ausstellung von Bela Kolárová und Lucie Stahl wird gefördert durch den Deutsch- Tschechischen Zukunftsfonds, den Schroubek Fonds, München und die Karin Abt-Straubinger Stiftung. Dank auch an die Sammlung Seilern, Wien, den Werkladen Köln, Artex Art Services, Ulrike Remde, Kurt und Claudia von Storch, Koellefolien und den Filmclub 813. Claus Richter wird gefördert durch die Imhoff Stiftung und den Kopierladen Print und Copy Center, Köln.

 
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